Det finns i huvudsak två sätt att tjäna pengar med Google – Adsense och Adwords. Har du en blogg eller hemsida kan du ansluta dig till annonsnätverket Adsense och sen låta Google göra jobbet. Annonserna som visas är automatiskt baserade på sidans innehåll.
Bloggar du om dina reseupplevelser så visas annonser för flygbolag och liknande. Du behöver inte göra mer än att implementera koden på sidan för att komma igång. Det är dock viktigt att annonserna placeras på rätt ställen så besökarna ser dem.
Då någon av dina besökare finner en annons intressant och klickar på den så tjänar du pengar. Hur mycket varje klick är värt beror helt på konkurrensen inom det aktuella ämnet. Är det många annonsörer som vill synas på samma sökord så betalar de mer per klick.
Annonsernas position är avgörande
Som jag nämnde ovan så är det viktigt att Adsense-annonserna placeras tydligt, är de inte tydliga nog så genererar de inga intäkter. Det är tyvärr många bloggare som går bet redan här. Här ovan ser du ett annonsblock från Adsense som syns redan i början av texten.
Hos Google Adsense finns det ett flertal annonsstorlekar att välja mellan, dessutom finns det annonser som anpassar sig efter utrymmets storlek. På senare tid har Google också tagit fram nya format som in article – en annonstyp som smälter in i textstycket.
Gör inte misstaget att placera annonserna ute i högerspalten av bloggen där de inte syns. Tänk dig in i besökarens värld, var tror du han eller hon fäster blicken först? Observera att du max får använda tre annonsblock per sida så se till att sprida ut dem.
Det finns tre typer av annonser att använda – text, bild och en hybridvariant med både text och bild. En renodlad textannons smälter in bra men kan vara svår att se. Annonser med både text och bild brukar vanligtvis fungera bäst.
Tjäna pengar med Google Adwords
Att tjäna pengar med Google Adwords är lite krångligare, men ändå fullt möjligt. Konceptet går ut på att du marknadsför annonsörer via annonser på Google, det kallas för Search Engine Marketing och förkortas SEM.
Hos Adrecord finns det ett flertal annonsörer som godkänner den här typen av marknadsföring och det är endast dessa du ska samarbeta med. Kontrollera alltid först vad som gäller för varje enskild annonsör, att bryta mot reglerna är inget alternativ.
Fördelen med det här upplägget är att du inte behöver någon egen blogg eller hemsida. Du behöver däremot en buffert som täcker upp för annonskostnaderna innan du får snurr på verksamheten. Tänk dock på att inte annonsera för mer än du har råd med.
Earnings per click är en viktig variabel
När du annonserar med Google Adwords så kostar det pengar varje gång någon klickar på din annons. För att det ska löna sig att arbeta som SEM-affiliate så måste du tjäna mer än vad det kostar. Den engelska termen är Earnings per click.
Låt oss säga att du betalar 1 krona för varje klick på annonsen och att du får 100 klick på en dag, det är alltså en kostnad på 100 kronor. Under samma dag genererar annonsen fem köp vilket resulterar i en provision på 500 kronor. I det här fallet är alltså varje klick värt 500/100 = 5 kronor.
Eftersom annonskostnaden är 100 kronor så har du tjänat 500-100 = 400 kronor. Föreställ dig nu att du kör ett tiotal annonskampanjer samtidigt, det kan alltså bli en riktigt fin inkomst.
Det gäller att hitta rätt sökord
När du sätter upp en annons så gäller det att hitta bra och relevanta sökord som inte är allt för dyra. Inom en del branscher är konkurrensen stenhård och företagen kan betala hundratals kronor för varje klick på ett specifikt sökord.
Det är långt ifrån omöjligt att slå sig in på konkurrensfyllda marknader. Om du bestämmer dig för att marknadsföra tv-apparater så inser du snabbt att nyckelordet ’tv’ är dyrt. Men det finns många alternativa sökord som ’köpa tv online’ eller ’tv 4k’.
Google tillhandahåller ett riktigt bra verktyg för sökord där du kan se hur populära de är samt volymen i antal sökningar. Här finns det också möjlighet att få förslag på liknande sökord som inte är lika dyra att använda i annonserna.
Så här kommer du igång
- Börja med att registrera dig hos Adrecord där annonsörerna finns.
- Leta upp och ansök till de annonsörer som du vill arbeta med och som tillåter marknadsföring via sökmotorer (SEM).
- Hitta en specifik produkt som du tror säljer bra och skapa en djuplänk till produkten.
- Sätt upp en annons hos Google Adwords som beskriver produkten. Använd djuplänken från Adrecord som måladress.
- Hitta sökord för produkten som inte är allt för dyra men ändå relevanta.
- Kör igång annonsen och följ upp regelbundet, om den inte resulterar i några köp så överväg en annan produkt.
Som du ser är det inte speciellt svårt att komma igång med att tjäna pengar med Google. Men det tar tid innan du får tillräckligt mycket erfarenhet. Efter hand märker du också vilka produkter som fungerar bättre än andra och hur du optimerar annonserna på bästa sätt.
Sammanfattning
För att tjäna pengar med Google behöver du inte nödvändigtvis en egen hemsida. Med hjälp av Google Adwords kan du sälja produkter från annonsörer som tillåter marknadsföring via sökmotorer. Försök hitta produkter som resulterar i en bra EPC (Earnings per click).
Om du bloggar kan du tjäna pengar genom att implementera annonser från Google Adsense. Varje gång besökarna klickar på annonsen så får du en viss ersättning. Tänk på att placera dessa synligt på bloggen, gärna i textstycket om möjligt. Använd annonser med både text och bild då de fungerar bättre.
Inom vissa områden är konkurrensen hög och det gynnar dig som använder Adsense då förtjänsten per klick blir högre. Arbetar du med Adwords inom nischer med hård konkurrens så gäller det att du hittar sökord som är billigare men ändå relevanta.
Observera att du själv är skyldig att skatta för pengarna du tjänar på Adsense-annonser. När du arbetar som affiliate för Adrecord så dras skatt och sociala avgifter automatiskt om du är privatperson. Lycka till med dina projekt!