Fler besökare till hemsidan

Att locka fler besökare till hemsidan är en tuff uppgift som kräver mycket arbete och smart taktik. Lika viktigt som det är för bloggare att få fler läsare är det för webbansvariga att driva relevant trafik till vanliga företagshemsidor.

Fördelen med bloggar är att de uppdateras löpande med ny spännande information, det gillar både läsarna och Google. Hemsidor utgörs till stor del av statiskt innehåll vilket innebär att SEO (sökmotoroptimering) är en viktig faktor. Är man inte själv intresserad av det här området så finns det företag som arbetar med SEO på heltid.

En hemsida som är optimerad för ett specifikt nyckelord har större chans att nå högre placeringar i Google. Inlänkar, alltså länkar till sidan, har också stor betydelse för att sidan ska uppnå bra placeringar och locka fler besökare till hemsidan.

Att köpa länkar kan löna sig i längden

Fler besökare till hemsidan med länkarHandeln med länkar på nätet är ganska utbredd, genom att köpa en länk på en sida med innehåll som är relaterat till ens eget ökar man chansen till bra ranking. Det är dock en oreglerad marknad som saknar en tydlig prisbild. Summan är beroende av en rad faktorer som var länken placeras samt hur bra sidan är som länkar.

Inom vissa branscher kan en länk kosta tusentals kronor, men det är också extremfall. Man får åtminstone räkna med ett par hundralappar, det är dock väl investerade pengar eftersom bättre placering i Google ofta resulterar i merförsäljning.

Viktigt att tänka på när det gäller länkköp är att dessa sker med någon månads mellanrum. Att hemsidan får 20 inlänkar på kort tid är inte speciellt realistiskt och det upptäcker Google ganska snart vilket kan straffa sig.

Fler besökare till hemsidan med forum

Med ett forum på hemsidan kan kunderna diskutera produkterna som säljs och få svar på eventuella frågor. Det finns flera gratis alternativ när det gäller forum och många av dem är SEO-vänliga vilket innebär att forumtrådarna syns i Google.

Om det av olika orsaker inte går att installera ett forum på hemsidan så kan man annonsera i andra forum. Se till att annonsera på sajter som inriktar sig mot din egen målgrupp, då är det större chans att få rätt typ av besökare.

Starta ett eget affiliateprogram

Att starta ett eget affiliateprogram kan ge en riktig boost då det gäller fler besökare till hemsidan. Sätter du en hög provision på 20 – 30% så kommer din sida synas frekvent på hundratals bloggar och andra hemsidor.

Många mindre företag väljer att ansluta sig till svenska annonsnätverk som Adrecord. Det kan vara ett bra alternativ om man vill slippa den tekniska biten som ett eget affiliateprogram medför. Annonsnätverken samarbetar med tusentals privatpersoner vilket ger goda möjligheter till exponering.

Viral marknadsföring med sociala medier

Sociala medier är förstås en bra kanal att använda för att få fler besökare till hemsidan. Får man folk att gilla sidan så kanske de rekommenderar sina vänner att göra detsamma, på kort tid har man då skapat ett viralt fenomen som sprider sig.

Utnyttja alla de medier som finns tillgängliga idag – Facebook, Twitter, Instagram och Google+. Det kan även vara bra att skapa en profil hos LinkedIn som är världens största yrkesnätverk med över 500 miljoner medlemmar.

Många företag har en Facebooksida som beskriver verksamheten, dessvärre är det många som sällan uppdaterar sidan med nyheter. Underskatta inte Facebook utan uppdatera ofta med information som lockar fler besökare.

Sätt upp en blogg som löper parallellt

Allt fler företag inser vilken enorm genomslagskraft bloggar har, många har därför börjat arbeta med bloggar som löper parallellt med ordinarie verksamhet. Med hjälp av bloggen kan man ska mer dynamiskt innehåll vilket Google uppskattar.

Det här fungerar också som extra marknadsföringskanal i arbetet med att få fler besökare till hemsidan. Tagga blogginläggen med viktiga nyckelord som beskriver företagets produkter eller tjänster och uppdatera frekvent med nytt material.

Locka fler besökare till hemsidan med annonser

Att annonsera med Google Adwords och Facebook kan ge en strid ström av nya besökare. Med Facebooks annonsnätverk kan man ställa in en specifik målgrupp, Adwords arbetar istället med nyckelord som är viktiga för hemsidans innehåll.

Gemensamt för de båda är att man kan styra sin budget på ett effektivt sätt. Avsätt en summa varje månad för marknadsföring via annonser så får du ett jämt flöde av nya besökare. Sysslar man med affiliatemarknadsföring på hemsidan så kan det löna sig att återinvestera inkomsterna i marknadsföring av hemsidan.

Skapa annonser med inbjudande titlar och var noga med målgruppen. Du kan använda speciella landningssidor där besökarna kan läsa övergripande information om din verksamhet. Från landningssidan kan du sen länka vidare till specifika produkter.

Sammanfattning

För att få fler besökare till hemsidan så gäller det att man syns, idag är sociala medier ett av de bästa sätten att visa upp sig. De viktigaste besökarna är de som kommer via Google eftersom de har sökt sig fram till din sida.

Av den anledningen är sökmotoroptimering en viktig faktor, använd rubriker och titlar som inkluderar relevanta sökord. Inlänkar till hemsidan är också avgörande för att uppnå bra placering, de talar om för Google att det är en sida som andra rekommenderar. Det finns flera sätt att skaffa sig länkar;

  • Byt länkar med andra sidor, trevägsbyten är att föredra.
  • Köp länkar från sidor med samma inriktning.
  • Skriv artiklar åt bloggar och inkludera en eller flera länkar till din egen hemsida.
  • Kommentera blogginlägg, skriv dock vettiga och givande kommentarer.

Är hemsidan avsedd för din verksamhet så bör du avsätta en summa för annonsering varje månad. Både Facebook och Google har riktigt bra annonssystem som ger dig rätt typ av besökare. Var noga med att annonsen innehåller de nyckelord du vill synas med.

Det kan absolut vara värt att sätta upp en blogg som löper parallellt med sidan, det ger en extra marknadsföringskanal. Uppdatera bloggen ofta med nyheter som gäller verksamheten och inkludera sökord som taggar.

För att få fler besökare till hemsidan gäller det att ligga i, konkurrensen är stor idag inom de flesta områden. Jag hoppas du har nytta av tipsen här ovan och önskar dig lycka till med arbetet.

Lämna en kommentar

elva − åtta =