Skapa eget nyhetsbrev

Med ett eget nyhetsbrev kan du nå tusentals personer på kort tid. Undersökningar som genomförts under senare år visar att marknadsföring via e-post är oerhört effektivt. Driver du en egen webbshop är nyhetsbrevet en viktig kanal för att kommunicera med kunderna.

Du behöver dock inte vara butiksägare för att utnyttja fördelarna med ett eget nyhetsbrev. Inom affiliatemarknadsföring är det ett suveränt verktyg om det används på rätt sätt. Observera att inte alla annonsörer godkänner e-postutskick.

Det tar tid att bygga upp en lista med många prenumeranter och det måste man vara medveten om. Låt dig inte luras av företag som säljer färdiga listor med tusentals adresser, du straffar dig själv i längden. Att skicka e-postmeddelanden till folk som inte givit sitt godkännande klassas som spam.

Tjänster för eget nyhetsbrev

Skapa ett eget nyhetsbrevI dagsläget finns det ett flertal företag som tillhandahåller verktyg för att skapa nyhetsbrev. Tjänsten är enkel att använda och det finns många mallar att välja mellan. Varje utskick följs upp med statistik där det tydligt framgår hur många som öppnat meddelandet och klickat sig vidare på länkarna.

I samband med val av företag inom nyhetsbrev så bör du kontrollera att utskicken är mobilanpassade. Allt fler människor läser sin e-post i mobilen eller på surfplattan och då måste nyhetsbrevet vara anpassat för dessa enheter.

En tjänst som jag personligen kan rekommendera är Getresponse som funnits på marknaden sedan 1999. De första 30 dagarna är helt gratis och därefter kostar tjänsten €12 i månaden. Priset inkluderar upp till 1000 prenumeranter och en mängd nyttiga funktioner.

Se exempel på responsiva landningssidor här

Många fördelar med ett eget nyhetsbrev

Har du en egen webbshop på nätet så vet du också vad marknadsföring kostar varje månad. Det är förstås ett nödvändigt ont att marknadsföra sin butik genom annonser och dylikt. Men stundtals kan det vara svårt att nå rätt personer med erbjudanden. Med hjälp av nyhetsbrevet kan du:

  • Minska utgifterna – Kostnaden är lägre jämfört med andra kanaler inom marknadsföring.
  • Nå rätt målgrupp – Prenumeranterna är intresserade av din produkt.
  • Mäta resultatet på ett mer effektivt sätt – Statistiken visar en mängd data.

Precis som beskrivet längre upp på sidan så gäller fördelarna här ovan också då du arbetar som affiliate. Att kunna nå ut till rätt målgrupp redan från början är guld värt. Tack vare en utförlig statistik kan du också förbättra dina kommande utskick.

Tips för lyckade utskick

Det finns några saker att tänka på då du ska göra ett utskick till dina prenumeranter, det viktigaste är att skriva en inbjudande rubrik. Eftersom rubriken är det första som syns så måste den fånga läsaren och vara inbjudande nog till fortsatt läsning.

Lustigt nog fungerar korta rubriker längre än långa och av den anledningen bör du formulera titeln kort. Beroende på vilken e-postklient prenumeranten använder sig av så finns det risk att långa utdragna rubriker inte visas fullt ut då maxantalet tecken överskrids.

I texten som följer rubriken har du ytterligare chans att sälja in budskapet. Även här gäller det dock att hålla sig kort ock koncist. Vad skulle få just dig att vilja läsa mer information i ett utskick? Ofta räcker det med att rådfråga sig själv för att få till en inbjudande text.

Använd rätt språk och fokusera på budskapet

Formulera utskicken på ett seriöst sätt och undvik egna förkortningar av ord. Var också tydlig med budskapet, vad gäller egentligen utskicket? Börjar du blanda in länkar till andra produkter eller sidor så blir det lätt rörigt för läsaren.

Skicka vid rätt tidpunkt

För att dina prenumeranter verkligen öppnar och läser dina utskick så måste du hitta en bra tid för dessa. Det optimala är förstås att prenumeranterna har tid att läsa informationen i lugn och ro. Består kundkretsen av vanliga arbetande människor så kan eftermiddagar vara en bra tidpunkt.

Vänder du dig till företag med ditt nyhetsbrev så bör du undvika måndagar eftersom arbetsbelastningen då ofta är hög. Helger är inte heller att rekommendera då ditt utskick lätt blir ett i mängden och försvinner bland de andra.

Hur ofta bör man göra utskick?

Det är en fråga som många ställer sig och det är svårt att ge ett bra svar. Till stor del beror det på vilken typ av verksamhet du bedriver, behöver du uppdatera kunderna ofta om nya produkter? Är det generell information om företaget så kanske det räcker med ett utskick i månaden.

Även här gäller det att testa sig fram till ett upplägg som fungerar bra. Att skicka för ofta kan resultera i att prenumeranterna till slut ignorerar utskicken. Men får de utskick allt för sällan så kanske de hinner glömma bort dig.

Vad är fördelen med ditt nyhetsbrev?

Det finns ingen anledning att registrera sig i ett nyhetsbrev som inte erbjuder något utöver det vanliga. Var tydlig med vad just ditt nyhetsbrev erbjuder och varför besökarna ska bli prenumeranter. Ett bra erbjudande kan resultera i en lång lista med e-postadresser.

Har du en e-butik så kan exklusiva rabattkoder vara ett lockande argument, endast prenumeranterna får då ta del av dessa. Driver du en affiliate-sajt så kan du erbjuda besökarna en intressant e-bok som de får tillgång till vid registrering. Gratis är alltid gott!

Sammanfattning

E-postmarknadsföring är mycket effektivt och användbart för att nå ut till nya såväl som gamla kunder. Prenumeranterna har godkänt att få information från dig eftersom de är intresserade av just din produkt eller tjänst.

Med ett eget nyhetsbrev kan du förmedla budskap till rätt målgrupp vilket kan resultera i merförsäljning. Med hjälp av avancerad statistik ser du hur många av prenumeranterna som öppnat meddelandet och sedan klickat sig vidare.

Den här statistiken är guld värd eftersom den hjälper dig att hela tiden förbättra dina utskick. Du ser vad som fungerar och vad du bör undvika i framtida nyhetsbrev. Vill du starta ett eget nyhetsbrev redan idag kan jag tipsa om Getresponse, testa på tjänsten 30 dagar helt gratis.

Köp aldrig färdiga listor med e-postadresser, du kan aldrig vara 100% säker på att adresserna samlats in på ett korrekt vis. Risken är att ditt varumärke får ett dåligt rykte vilket sprider sig snabbt på nätet och kan vara förödande.

Lämna en kommentar

2 × ett =